Provoz na letišti
BEZPEČNOSTNÍ OPATŘENÍ LETIŠTĚ AIRMODEL BYSTŘICE
- leteckomodelářské letiště (dále jen letiště) klubu AirModel Bystřice nad Olší je určeno převážně pro rádiem řízené modely větroňů a letadel poháněných elektromotorem nebo spalovacím motorem do celkové hmotnosti pěti kilogramů
- v blízkosti letiště je zástavba rodinných domů, proto je důrazně zakázáno nalétávat do jejich těsné blízkosti! Letový koridor je určen na východní straně od přistávací plochy letiště. (viz. mapa letového koridoru v prostorách klubu AirModel)
- na letišti je možné provozovat pouze letadla s plně funkčním ovládáním a v bezvadném technickém stavu. Řídit tyto modely můžou pouze registrovaní členové leteckomodelářského klubu AirModel (dále jen piloti).
- model poháněný spalovacím motorem musí být opatřen účinným tlumičem hluku, který splňuje předpisy FAI s maximální hladinou 96dB. Každý takový model, dřív než uskuteční svůj první let, musí navíc splňovat přísnější požadavky leteckomodelářského klubu AirModel (dále jen LMK AirModel) ohledně úrovně hladiny hluku.
- pilot, který se v daný den dostaví na letiště jako první je automaticky ŘÍDÍCÍM LÉTÁNÍ. Ostatní piloti musí dbát pokynů ŘÍDÍCÍHO LÉTÁNÍ, který ručí za bezpečnost provozu na letišti. Každý z pilotů, jenž v daný den na letišti provozuje létání, je povinen se zapsat do Knihy létání (datum, čas příchodu, čas odchodu, jméno řídícího létání). V případě, že pilot ve funkci řídícího létání letiště neopustí jako poslední, předá tuto funkci členovi klubu, kterého sám určí.
- před každým zapnutím rádiového vysílače je třeba se přesvědčit, zda již stejnou frekvenci nepoužívá někdo z pilotů, kteří jsou v danou dobu na letišti. Proto je nutné vyhledat ŘÍDÍCÍHO LÉTÁNÍ a tuto otázku s ním konzultovat. Pokud jsou frekvence daného dne uvedeny na tabuli, je třeba si tam dopsat své jméno, příslušnou frekvenci a kanál rádiového vysílače. Před odjezdem pak tyto údaje z tabule vymazat.
- rádiem řízené modely, které mají velkou klouzavost nebo v případě, kdy pilot nedokáže přistát na vymezeném prostoru (například z důvodu povětrnostních podmínek), je nutné provést přistání na dostatečně velké travnaté ploše, která je vedle letiště
- po startu modelu uvolní pilot vzletovou-přistávací plochu a věnuje se řízení v místě tomu určeném. Během přistávacího manévru je třeba si předem ověřit, zda je přistávací dráha volná. Přistání svého modelu ohlásí pilot zřetelně všem dalším účastníkům létání - „Jdu na přistání. Je dráha volná?“ Po kladné odpovědi s modelem bezpečně přistane a co nejrychleji uvolní přistávací plochu pro ostatní létající piloty.
- prostor pro diváky a rodinné příslušníky je vyhrazen v prostoru pro parkování automobilů. Divákům není dovoleno se volně pohybovat po vzletové a přistávací ploše letiště. Za osoby (nečleny klubu AirModel), které se pohybují v prostorách letiště, přebírá člen klubu, který si je pozval, veškerou odpovědnost.
- parkovací plocha pro osobní automobily je vyhrazena na pravém okraji letiště podél příjezdové komunikace
- létání je na vlastní nebezpečí! Při poškození majetku nebo zdraví zodpovídá každý sám za sebe! Každý člen klubu proto musí mít sjednané pojištění proti způsobené škodě.
- za osoby (modeláře), jenž nejsou členy klubu AirModel, klubem nebyli pozvání a přitom létají v blízkosti letiště, nenese klub žádnou morální ani hmotnou zodpovědnost
- v areálu letiště udržujte čistotu. Dřív než letiště opustíte, nezapomeňte po sobě uklidit.
- při jakékoliv kolizi nebo problému na pozemku volejte majiteli na telefonní číslo 608 457 719
- každý z pilotů by měl znát a dodržovat Kodex leteckého modeláře.pdf (164,8 kB) (Svaz modelářů České republiky)
Věřím, že při zachování všech pravidel bezpečnosti a při vzájemné toleranci se budeme na letišti scházet ke své plné spokojenosti.
S pozdravem letu a přistání zdar!
LMK AirModel Bystřice nad Olší